Monsterparade

by Marieke Nijmanting

Blurb

Kaokiti, een hedendaags indianenmeisje, heeft geen vader meer. Wel heeft ze haar dromen: ze gaan over een levende vader, een oude indianenstam en een eigen paard. Welke dromen zullen uitkomen?
Recensie(s)

Het verhaal van de 10-jarige Kaokiti speelt zich af in een Zuid-Amerikaans land waar zij met haar moeder en twee broers in een houten huisje middenin in de jungle woont. Het liefst zit ze in haar lievelingsboom en droomt daar haar eigen verhalen die zich afspelen in het indianentijdperk. Op een dag krijgt zij van Eduardo, de paardenhandelaar, een wilde hengst cadeau. Er is maar een man die hem zou kunnen temmen en dat is Mokwa van wie iedereen zegt dat hij zijn vrouw en kind heeft vermoord. Ondanks de grote letters en de aansprekende korte zinnen is er enige leeservaring vereist voor dit verhaal. Er lopen twee verhalen door elkaar: het echte en het droomstuk. Het laatste staat steeds cursief gedrukt. Langzaam wordt duidlijk dat het wegdromen van Kaokiti haar manier is om haar vaders dood een plaats te geven. Ook Mokwa heeft zijn onverwerkte verdriet en zo komen jong en oud op een onverwachte wijze nader tot elkaar. Leuk zijn de stukjes die over het temmen van het paard gaan. De schrijfster weet daardoor de spanning lang vast te houden. Een origineel en sfeervol verhaal. Vanaf ca. 10 jaar.

(Biblion recensie, W. van Es-Kik)

Over de schrijver:

Marieke Nijmanting (1967) is afgestudeerd als psycholoog (drs./MSc, Universiteit van Amsterdam) , econoom (drs./MSc, Universiteit van Amsterdam en de Open Universiteit) en hypnotherapeut (Seth Academie, Utrecht). Ook volgde zij jarenlang beeldende lessen, zoals olieverf schilderen bij Maarten Krabbé, beeldhouwen, fotografie, glas-in-lood en grafische vormgeving (diploma Grafische School Amsterdam). Marieke is als professioneel beeldend kunstenaar geaccrediteerd door het CBK (Centrum Beeldende Kunst).

Eerder woonde en werkte Marieke in Amsterdam en Hilversum, daar had zij een eigen psychotherapiepraktijk. Sinds 2003 woont ze -met 1 man, 2 dochters en 33 dieren- op een woonboerderij in Drenthe. Op kleinere schaal geeft ze nog therapie, les en trainingen, maar vooral schildert en schrijft zij. Voorheen kinderboeken (waaronder Mokwa), novellen, toneelstukken en non-fictie voor therapeuten, tegenwoordig met name literaire fictie. Haar eerste roman verscheen september 2013, momenteel werkt ze aan haar tweede.

Member Reviews Write your own review

Be the first person to review

Log in to comment